maandag 23 februari 2015

Miet en Griet 30

Twan gaat demonstreren

Terwijl Griet, met een sacherijnige Miet in haar kielzog door de dorpsstraat struint, neemt Twan een eetpauze bij snackbar Paul Patat. Het kan hem niet schelen waar hij de zusters moet afzetten. Een meeuw heeft geen vaste plak, die gaat waar eten valt te snaaien.
Binnenkort begint het kaasmarktseizoen in Alkmaar weer, dan kan hij de dames afzetten in Egmond. Tot zo lang moet Miet het op Texel maar zien vol te houden, dat scheelt een extra vlucht. Diep in gedachten verdiept merkt Twan niet dat zijn maat Chiel naast hem is komen zitten.

‘Hé Twanneke, waar zit jij met je vogelbrein, ik zit hier al een tijdje, maar jij reageert niet eens. Is er iets?’

‘Chiel, wat heb ik jou een tijd niet gezien, waar heb jij overal gevlogen? Ik zit te denken aan Miet en Griet en hun woonprobleem.’

‘Trek je nog steeds op met dat lastige vrouwvolk, wat heb je toch met die twee? Volgens mij spannen ze jou voor hun karretje. Die Miet gebruikt haar verdriet om haar zin door te drukken en Griet heeft zich maar te schikken. Ze zijn door hun gedrag een blok aan je zwemvliezen. Dat je ze na het opvegen van het vlooiencircus hebt meegezeuld naar Texel heb ik nooit begrepen.’

‘Chiel, zeulen is overdreven zo zwaar zijn zandvlooien niet en ze zijn heus aardig. Kijk ze daar nu scharrelen op zoek naar een beetje zand. Ik moet toch maar zorgen dat ik ze naar Ecomare breng voor het donker is, daar ligt het zand voor het oprapen.’

‘Laat ze hun eigen bonen doppen, die twee redden zich wel. Voor je het weet zitten ze op de boot naar Den Helder en zijn ze op weg naar huis. Ga met mij naar Terschelling, er is daar veel spannends te beleven. De meeuwenkolonie heeft besloten met krijsacties de vergaderingen van ‘Tulip Oil’ te verstoren. Wat die lui in het snotje hebben deugt voor geen meter. Hoe meer we tegenwerken hoe beter. Het lijkt me wel geinig daar een partijtje mee te blazen. Tante Wanda doet ook mee.’

‘Tante Wanda zal eens niet meedoen. Die vloog als jonge meeuw al voorop in de troepen. Altijd haantje de voorste bij actievoeren. Met Wanda en haar gerichte flatsen stijgen de stomerijkosten. Kan ik mijn vriendinnen meenemen? Ik heb ze al voorgesteld een dagje Terschelling te doen. Misschien kunnen we ze inzetten, ze zijn zeer bedreven in het bezorgen van jeuk aan hoogwaardigheidsbekleders. In september hebben ze tijdens de troonrede het VVD-kamerlid dat meeuwen wilde afschieten een benauwd uurtje bezorgd. Waarmee ik wil zeggen dat Miet en Griet ook solidair kunnen zijn, dat kun je van menig VVD-er die op enig pluche is beland niet zeggen.’

‘Wanda is niet gecharmeerd van de zussen, ze neemt vooral Miet kwalijk dat jij door haar toedoen ernstig gewond in de vogelopvang hebt gezeten.’

‘Ook typisch Wanda, weinig vergevensgezind en altijd denken dat je het gelijk aan jouw kant hebt. Nou ja dat past bij een fanatieke actievoerder. Maar wat op Terschelling dreigt te gebeuren kan natuurlijk niet. Ik ga mee, de dames moeten het maar even zonder mij stellen.’

Ondertussen heeft Griet op het terras bij eethuis ‘Sjans’ een geschikte zandhoop gevonden en ze heeft zich meteen genesteld. Miet, die naderbij sjokt, ziet aan haar houding dat er voor vandaag geen onderhandelingsruimte meer is. Ze gaat akkoord met de plek onder voorwaarde dat het een tijdelijk onderkomen is. Griet haalt haar schildje op en besluit de discussie uit de weg te gaan.’

‘Ga jij Twan maar vertellen dat we een nieuwe woonplek hebben gevonden.’
‘We? Jij zal je bedoelen.’
‘Zeur niet ga nou maar.’

Twan vindt de keus niet optimaal, als in de voorjaarsvakantie de toeristen komen wordt het veel te druk op het terras. Een zandvlo is zo onder de voet gelopen, maar hij houdt het commentaar voor zich en laat de zusters in hun waarde. Hij is tenslotte Wanda niet die luid snaterend haar mening zou geven.
Samen met Chiel brengt hij Miet terug en hij belooft de vlooien om de volgende naar hun welzijn te komen informeren. Hij neemt zich voor dan ook over de demonstratieplannen te vertellen.

Chiel heeft van een afstandje staan toekijken en ziet nóg een risico dat de zussen bedreigt. Als de bezem door de zandhoop gaat omdat het terras moet worden ingericht zou dat het einde van Miet en Griet kunnen betekenen.

Zal hij zijn vriend wijzen op het gevaar of wacht hij af tot Twan wordt verlost van het kibbelende stel?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen