maandag 18 juli 2016

Miet en Griet 45

Miet en Griet ontvangen fanmail

De gezusters Zandvlo zijn sinds maart van dit jaar in retraite. Ze hadden even geen zin in geruzie en avonturen. Zoals te verwachten was, is vooral Griet blij met de mediastilte. Zij is van het duo de minst avontuurlijke en zit het liefst in of voor het zandkuiltje met de krant en een potje thee.
Zij is tevreden met de bezoekjes van hun vriend Twan, de zeemeeuw die af en toe verslag komt doen van de toestand in de regio.
Miet stapt regelmatig tussen zijn vleugels wanneer de verveling toeslaat.
Sinds vandaag is er weer enig leven in de brouwerij van de gezusters. Vanmorgen lag er een brief in hun postbusje. Om de tijd te doden tilt Miet, voor de show en zonder enige verwachting, iedere ochtend het dekseltje op. En nu ligt daar een envelopje. Ze ruikt meteen avontuur. Griet verschiet van kleur, onverwachte post betekent ongetwijfeld onrust.

‘Niet openmaken. Je weet tegenwoordig nooit wat de inhoud van een brief is, laat staan wie de afzender is.’

‘Angsthaas, jij leest de verkeerde rubrieken in de krant, wat hebben wij zandvlooien nou te vrezen. Misschien wil er een familielid uit de Achterhoek komen logeren of is het een bericht van Sverre uit Zweden.’

Met haar voorpootjes scheurt Miet de envelop open en begint aandachtig te lezen.
Ze bloost van de inhoud van het schrijven. Griet ontgaat de gemoedstoestand van haar zuster niet en eist hardop verslag.

Aan Miet en Griet,

Sinds ik aan de kat van Plato ben toegevoegd als permanente metgezel, lees ik zo ongeveer ook wat Plato leest. Zo ook de avonturen van u beiden. Dat beviel zo goed dat ik inmiddels aan u verslingerd ben geworden. Maar bij het laatste verhaal zag ik u het bijltje er bij heeft neergegooid. Heeft u ooit wel eens een mannetjesvlo zien schreien? Nou, ik schaam me er niet voor. 'Piet,'snikte ik, 'nou ben je een keer verliefd (al weet ik nog niet op welke van de twee het meest) en nou stoppen ze er mee.'

Daarom vraag ik u: wilt u af en toe weer eens wat beleven? U maakt er een vlo op middelbare leeftijd onsterfelijk blij mee. Eigenlijk zou ik ook wel graag in uw verhalen een rol willen spelen. Ik kan redelijk acteren, al zeg ik het zelf. Wilt u er eens over nadenken of u mij niet een beetje wilt adopteren?
Piet is de naam, Piet van Vlooien, zoon van Wiet Piet sr. uit Jeukeveen.

Hartelijke groeten

Piet

De brief belandt met een zachte plof tussen theepot en krant.

‘Miet, kijk niet zo glazig. Belachelijk, een schreiende kattenvlo die zich hier wil ingraven.
Een nazaat van Wiet Piet. Van wiet is nog nooit iets goeds gekomen, denk aan Sjef Kokkel en zijn kasje vol groene planten. Doe weg die brief, ik wil er niets mee te maken hebben.’

‘Geen sprake van, wij gaan deze fanmail volgende week beantwoorden.’

‘Wij? Jij zal je bedoelen. Tss, fanmail … ‘

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke nieuwe invalshoek. Ik kijk uit naar alle gekke dingen die er nu weer staan te gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marja, alle eer aan de opsteller van de hierboven geciteerde brief. Ik vond hem gisteren onder aflevering 44. We zullen zien hoe het uitpakt. Je weet, Griet houdt niet zo van uitdagingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhh ze zijn weer uit hun winterslaap? Heerlijk... ik ga nu weer trouw volgen, het belooft wat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar die Piet van Vlooien ken ik. Die ben ik al jaren aan het bestrijden maar telkens ontsnapt ie me. Het is de schuld van Kat want die geeft hem onderdak. Nooit geweten dat Piet v V. zo'n wankel gemoed heeft als het om damesvlooien gaat. Zo te lezen gaat ie elke brief van de dames M en G uitgebreid beantwoorden.
    Van mij mag ie bij hen intrekken want dan ben ik hem tenminste kwijt.

    Ondertussen wel heerlijk weer iets van de dames M en G te vernemen. Laat ze toch alstublieft weer avontuurlijk worden. He toe.....

    BeantwoordenVerwijderen