maandag 18 juli 2016

Miet en Griet 46

Miet beantwoordt fanmail

Beste Piet van Vlooien,

Hartelijk dank voor uw aardige brief. Wij voelen ons vereerd met zoveel aandacht.
Het kostte minstens een dag om tot overeenstemming te komen of wij uw brief zouden beantwoorden. Ik zal u de details besparen. U zult uit alle verhalen wel begrepen hebben dat mijn zuster Griet snel van streek is als zich gebeurtenissen voordoen die zij niet meteen kan overzien. Maar zondag waren we er dan toch uit, want als puntje bij paaltje komt wil Griet niet onaardig worden gevonden en dat risico loopt ze als ze haar pootje strak blijft houden.
Ik stel voor dat wij elkaar gewoon bij de naam noemen en het u achterwege laten.
Je hebt voldoende aangetoond dat je weet hoe het hoort. Het zal er in huize Plato vast keurig aan
toegaan. Wat betreft de verliefdheid zou ik je willen aanraden je gevoelens in toom te houden en je heil bij je eigen soort te zoeken. Deze opmerking heeft met discriminatie of racisme niets te maken, maar vooral met je leefomgeving. Er is groot verschil tussen een kattenvacht en een zandkuil, dus in die zin kan het nooit wat worden voor wie je ook kiest. Daarbij is Griet niet vrij van allergie waar het huisstofmijt betreft. Ik ben me bewust dat ik grote stappen neem, maar een onmogelijke verliefdheid kun je maar beter in de kiem smoren. Geloof me, ik weet waar ik over praat. Als je alle verhalen hebt gelezen weet je waar ik op doel. Hoewel het een doerak was, zal ik mijn Italiaanse Luigi nooit vergeten.

Je vraagt of wij weer wat avonturen willen beleven. Beleven is één ding, maar erover schrijven moet je niet onderschatten. Griet en ik zijn er ooit aan begonnen en zijn ons bewust dat dit verplichtingen schept. Griet is snel geneigd het bijltje erbij neer te gooien, zoals jij het mooi verwoordt en ik heb niet altijd zin die kar alleen te trekken.

Twan stond laatst ook al te mekkeren. Hij vindt dat we weer eens over zijn problemen moeten schrijven. In de regio waar hij rondvliegt en foerageert, moesten ze van de rechtbank de bestrijding van overlast aan meeuwen staken. Met gevolg dat dit jaar alle eieren zijn uitgebroed en de populatie meeuwen aanzienlijk is uitgebreid. Met andere woorden de spoeling aan voedsel is dun geworden. Als je Twan moet geloven is het knokken geblazen om een vers patatje.
De mensen schijnen steen en been te klagen over de herrie die ze daarbij maken. Sommige stedelingen schijnen er wakker van te liggen.
Daar hebben kustbewoners geen last van, die zijn op gebied van krijsende meeuwen wel wat gewend.

Beste Piet dit epistel gaat richting 500 woorden, dat is zo ongeveer de limiet die wij ons stellen. Of je mee kunt delen in onze avonturen houden we even in beraad. Griet is namelijk helemaal van slag omdat er een klein gedrochtje voor onze deur ligt.
Ik moet nu gaan uitzoeken wat dat monstertje van ons wil. Je hoort er nog wel van.
Voor nu hartelijke groeten ook van Griet.

Miet Zandvlo.

7 opmerkingen:

  1. Beste Miet,
    Ik zal dan ook maar afstappen van dat tutoyeren.
    Even alle misverstanden uit de wereld: als ik het al over verliefdheden had, doelde ik uiteraard op de avontuurlijkheid van jullid beiden. Wellicht drukte ik me wat onzorgvuldig uit, hetgeen kan liggen aan mijn enthousiaste- en impulsieve aard. Dat komt door de voeding. Wat die kat van Plato te vreten krijgt, weet ik niet maar hij bezorgt me maar al te vaak een delirium Katzens.

    Ik meen me te mogen veroorloven op te merken dat u er nogal strikte regels op nahoudt qua vlooienstand. Voor mij zijn alle soorten vlooien me even lief.
    Ook dat aantal geschreven woorden... ach daar kijk ik niet eens naar. Dat doet Plato wel met zijn WE-gemekker.

    Tja, ik zal er dus maar niet op rekenen dat ik een plaatsje in jullie verhalen krijg. Hindert ook niet. Een van Vlooien vermaakt zich altijd wel en is niet snel voor één vacht gevangen.
    Ik heb al eens aan Plato gevraagd of ik niet eens een van mijn avonturen op zijn blog mocht zetten maar hij weigerde. 'Vlooienverhalen zijn van Ferrara,' riep hij bits en begon vervaarlijk met een pipetje van de dierenarts te zwaaien.
    Dus je begrijpt, ik houd me een beetje kalm.

    Enfin, ik blijf hopen op nieuwe verhalen. Want tenslotte moet er nodig eens een vlooiendelegatie naar Moskou vanwege die dopingaffaire en ook de heer E. te A (Turkije) mag van mij wel wel wat jeukbetuigingen krijgen. Is dit een hint? Jawel!!

    Nu stop ik want misschien léést u ook wel geen stukjes van meer dan 500 worden dus laat ik voorzichtig zijn en mij beperken tot afwachten wat de dames M en G voor ons in petto hebben.

    Hartelijke groeten

    Piet


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig leuk om te lezen hoe jullie aan elkaar gewaagd zijn. Ga beiden vooral zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piet van Vlooien19 juli 2016 om 05:06

    Dank u wel Marja.
    U ziet: Miet en Griet stimuleren mij. Dat had ik als oude vlo nooit kunnen bevroeden.
    Bent u trouwens ook een vlo en zo ja: met of zonder stamboom?
    Ik mag dat allemaal graag bijhouden. Geleerd van mijn vrouw, de helaas vroeg overleden vrouw die daar erg strikt in was. Te strikt want tijdens het categoriseren van onze Tsjechische familie stuitte ze op de tak van Peter Blecha. Deze was geparenteerd aan de Russische Olga Vlowina en die was weer een halfzuster van Wladimiradska Vloetin. Gevolg: vergiftiging met Vlollonium.
    De tranen worden me even te machtig nu. Dus ik stop. Het is trouwens de blog van Ferrara dus het gaat niet aan hier eindeloos te vlo-reren.

    Groetjes

    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ferrara streek hier, ondanks haar zonnige tuin, even neer en kan nu haar mascara bijwerken. Sorry Piet, liever tranen van het lachen dan verdriet.

      Verwijderen
  4. Piet van Vlooien20 juli 2016 om 12:21

    Dag mevrouw Ferrara,
    Ik zat ook in de zonnige tuin (omdat Kat daar zat en ik weer op Kat) maar toen begon het te waaien en wipte Kat door het kattenluikje zodat ik een paar minuten geleden van de staart op de bank en van de bank op de laptop ben beland. Ik ben blij dat uw tranen van het lachen zijn. Ik vraag mij natuurlijk af of Miet en Griet nu ook huilen of dat ze veilig verstopt in uw vacht naar de TV kijken. In elk geval hebben ze niet meer gereageerd dus ik moet het helaas met die ene, wat strenge, brief doen.
    Maar niet getreurd, het bleef droog in de Zaanstreek (daar waar het in Nijmegen scheen te gieten) en behoudens een wat goor Noordzeekanaalluchtje (scrabblewoord) is het hier goed toeven.
    Heeft u ook zoveel vingerhoedskruid in de tuin? Plato's tuin is er van vergeven. Vindt ie leuk want veel bijen en vlinders.
    Nu stop ik. Een van Vlooien kent zijn plaats en bovendien staat Plato hier ongeduldig op het tafelblad te trommelen.

    Dag mevrouw Ferrara, de groeten ook van Plato (hij zegt dat hij een fan van uw sites is).

    Piet v V.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Piet, mijn excuses dat antwoord op zich liet wachten. Soms lopen de zaken anders dan je zou willen. Vandaag was het zo warm dat je maar beter binnen kon blijven en dus is er hard gewerkt achter de computer. Miet en Griet hebben jouw trieste familieverhaal heus gelezen en ik vermoed dat het laatste woord daarover niet is gesproken. De dames hebben hun eigen bedoening aan de voet van de vuurtoren in Egmond aan Zee. In hun voortuin heerst momenteel enige onrust, Miet was er vandaag knap druk mee. Hou hun site in de gaten want ik denk dat er morgen meer nieuws is. In mijn tuin is het vingerhoedskruid helaas niet opgekomen. Mijn vriendin Grietje (van de gedichten) wil mij vast wel nieuw kruid bezorgen als dat van haar is uitgebloeid. Wel bloeien de stokroos en de fuchsia volop. Noordzeekanaalluchtje hoe ruikt dat? Fijn spelletje, scrabble, vooral met iemand die het heel goed kan. Meneer F. scoort doorgaans erg goed. Nog twee dingen: a) dat je geen rol in de avonturen van de dames zal krijgen is een verkeerde conclusie. Ik denk dat je met deze briefwisseling al een aardig eind op weg bent. De suggestie om de dhr. E te A jeuk te bezorgen houdt mij meer bezig dan mij lief is. De dames zouden ervoor naar Turkije moeten reizen en dat land is momenteel niet bepaald veilig voor actievoerders en voor verslaggevers al helemaal niet. Hoewel het een stuk veiliger is, vinden we het al lastig genoeg om ons in ons eigen land met politiek te bemoeien. Ik hoop dat je na dit antwoord te hebben gelezen straks rustig op Kat kunt slapen en groet meneer Plato van me. Tot schrijfs maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Piet van Vlooien22 juli 2016 om 03:39

    Noordzeekanaalluchtje: loodachtig goor zou ik zeggen.
    Egmond aan Zee: daar komt Plato regelmatig. Hij en Maria kunnen het tegenwoordig al zonder tom-tom vinden. Ze vinden het 't gezelligste zeedorp (nr 2: Callantsoog, nr. 3 Wijk aan Zee (als het niet stinkt daar).
    Toch een rol in de M en G verhalen? Doe maar een kleintje dan want ik sleep een beetje met mijn rechter-achterpootje.
    Nu moet ik gaan. Plato maakt weer jacht op mij. Oh God... daar is ie al....zoefffffff.

    BeantwoordenVerwijderen