donderdag 21 juli 2016

Miet en Griet 47

Onrustzaaiers



Bij het zandkuiltje van Miet en Griet ligt een bruin gedrochtje.
Het lijfje heeft een staart en op het ovaalvormige kopje steken een paar konijnenoren triomfantelijk omhoog. Terwijl het monstertje zijn geelgroene tandjes bloottrekt speurt het met knalrode oogjes venijnig de omgeving af. Griet schrikt zich wezenloos bij het aanschouwen van het bruine geval en maakt benen om veilig achter de voordeur te komen.
Met een angstige piepstem doet ze Miet verslag van de enge vondst.

‘Het is vast een wezen van een andere planeet’, hijgt ze. ‘Afgezet door een UFO, zo’n ruimteschip dat ons geluidloos bespiedt.’

‘Welk zweverig blad is er deze week in de aanbieding? Vorige week hadden we paniek over graancirkels en nu ligt er een vreemd wezen op onze stoep. Erg intelligent kan het niet zijn anders had het zich wel een andere plek gezocht. Je kan beter op de boulevard voor vondeling gaan liggen dan op het erf van twee zandvlooien.’

Al mopperend gaat Miet op onderzoek uit en stuit op een katachtig wezen dat vijandig loerend onder het postbusje zit.

‘Wie ben je, waar kom je vandaan en wat brengt je op ons erf? Je hebt mijn zuster de stuipen op het lijf gejaagd en daar ben ik niet blij mee.’

‘De naam is Umbreon, uit het geslacht Pokémon, nakomeling van Evee.
Van oorsprong kom ik uit Japan en ik verstop me voor de Pokémonjagers.’

 ‘Japan? Dan ben je knap ver van huis. Ben je aangespoeld of zo?’

‘Nee, ik ben door Nintendo, de grote Pokémonbaas, naar hier gestuurd om me te laten vangen door Pokémonjagers. Ik ben onderdeel van een, niet ongevaarlijk, spel dat wereldwijd per telefoon gespeeld wordt en waar menig mens aan verslaafd is geraakt. Mijn baas verdient goud geld en brengt de jagers op onmogelijke plekken en in gevaarlijke situaties. Mij staat de verslavende werking tegen en ik heb besloten het spel niet mee te spelen. Daar krijg ik natuurlijk gedonder mee, tenzij ik me goed weet te verbergen. Op de boulevard is het levensgevaarlijk voor me.
Heb je die groepjes jongelui met hun telefoontjes in de aanslag niet zien lopen? Die telefoontjes zijn voor ons Pokémons een dodelijk wapen.  Kan ik niet in jullie tuin blijven liggen tot de hype over is?

‘Mij lig je niet in de weg, maar Griet zal ongetwijfeld met bezwaren komen. Vergeleken met de dolgedraaide wereldkermis beteken jij natuurlijk niets. Aanslagen op onschuldige mensen, een mislukte staatsgreep, daarna een president die zijn halve land achter de tralies zet en als klap op de vuurpijl Geert Wilders vol trots in het kamp van die schreeuwlelijk in de VS.
Je zou zeggen, een opstandige Pokémon is voor een paar zandvlooien beter te behappen dan de dikhuiden op het wereldstrijdtoneel, daartegen halen onze ludieke jeukcampagnes niets meer uit.
Als ik dat laatste opvoer gaat mijn zuster vast overstag. Graaf je maar vast in.’

10 opmerkingen:

  1. Jeetje, jij bent actueel en alert bezig. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Soms liggen de bruikbare onderwerpen letterlijk en figuurlijk op straat. Toch wil ik me in grote politieke aangelegenheden niet diepgaand mengen. Ik schrijf voor de lol en ben geen politiek verslaggever. Daarbij is argumenteren niet mijn sterkste kant.

      Verwijderen
  2. Weer-ga-loos. Mag ik het zo omschrijven dames? Eigenlijk moet ik Miet zeggen want Griet blijft hier nog op de achtergrond. Leuk om hier Pokemon ten tonele te voeren. Het is dan wel virtueel maar toch minstens even actueel als de heren E te A, T te USA, Wladimir P te M. en de heer W. te schuilkelder (Ned).
    Geweldig geschreven. U heeft de spirit meteen weer te pakken. Laat de heer Ferrara dan beter zijn met Scrabble, U bent mijn muze, door u krijg ik zin om gezellig heen en weer te springen (wat Plato en Maria niet mogen merken want dat zijn me een vieze vlooienjagers, bah).
    Daarom... gaat u zo door mevrouw Ferrara, breng Griet ook weer tot leven en kus Miet van mij vol op de bek want dat verdient ze.

    Enthousiaste groeten

    Piet van Vlooien (bloedzuiger in ruste)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Piet, wat een lovende woorden, waarvoor dank. De dames lezen over mijn schouder mee. Miet bloost bij zoveel aanminnigheid, maar het gesis van Griet is niet van de lucht. Jaloezie is haar niet vreemd. Miet krijgt haar pootjes weer vol om de kus van een bewonderaar goed te praten. Wij hopen dat Kat je voldoende leeftocht en bescherming biedt om uit handen van de vlooienjagers te blijven. Met jouw springtalent moet dat lukken. En wij maar denken dat het zo'n aardig stel is. Enig geduld met ons wordt op prijs gesteld, de verhalen rollen niet zonder inspanning van het toetsenbord.
      Aan ruwe versies, die stikvol valkuilen zitten, wordt eindeloos geschaafd. Mevrouw F. hoort voortdurend de stem van de schrijfcoach.
      Hartelijke groet ook aan je huisgenoten.

      Ferrara, M&G


      Verwijderen
  3. Ik voor me eigen, Piet dus, ben voor intiu..intuti... intuitief schrijven. Al die coachen, tsaaa, die willen geld aan je verdienen. En geld heeft Piet niet. Hij wil alleen maar eeb druppie bloed en zelfs wordt hem nog niet gegund. Plato en Maria een aardig stel? Ja, van een afstandje... maar als ze dichterbij komen dan hebben ze me toch een ongure grijpkluivers... dat wil je niet weten. Daar moet je nou eens over schrijven: over dat vastgeroeste idee dat alles maar van mensen is en dat, als een dier ook maar even dwarszit, er meteen afgeschoten en ingegrepen moet worden. Eén druppeltje bloed op Vlooienniveau... meer is het niet. De mens moet eens leren een vlooitje lager te zingen. Zouden Miet en Griet daar niet eens wat aan kunnen doen. Dat het dier, meer in het bijzonder de VLO, eens wat meer aanzien krijgt? Van mij hoeft het allemaal niet mooi hoor, er mag best eens wat aan zo'n zinnetje mankeren. Het gaat mij (Piet dus) meer om de diepere zin van het vlooienbestaan en de zijnsrelatie tot de mens in het algemeen en die van Plato en Maria (sssst niet te hard) in het bijzonder.

    Nu stop ik weer. Ik ga het huis verkennen want Plato vertrekt straks richting Hasselt. Lekker rustig.

    Dag dag,
    Vergeet mij niet
    PIET.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ferrara ik ben één en al lof:-(

    Piet van Vlooien van jou ga ik helemaal over de rooie.
    Als je zo graag bloed wil zien pak het bij de muggen
    ze liggen voor jou meteen op hun ruggen
    of pak een mier en doe ons een plezier
    blijf ver van hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gottegot, ze hebben het weer zwaar de dametjes met een vreemd beest op de stoep. Ik lig weer helemaal dubbel, dus Ferraraatje, goed geschreven weer! En Piet van Vlooien vond ik ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh daar zal Piet blij mee zijn. Hij is geloof ik een beetje verdrietig vanwege Ria's rijmpje. Waait vast wel over.

      Verwijderen